In vogelvlucht

  • Terwijl het vernieuwde station miljoenen kostte, reserveert de overheid nu alsnog 1,85 miljoen voor speciale busjes.
  • Reizigers met een beperking betalen de rekening voor een station dat bijna nieuw is, maar nauwelijks bruikbaar blijkt.
  • Publiek geld gaat dubbel op: eerst in beton bij Raalte, daarna in busjes om dat beton te omzeilen.

Duur speciaal vervoer naast duur station

De gemeente Deventer legt komend jaar 1,85 miljoen euro op tafel voor PlusOV. Dat geld is bedoeld voor doelgroepenvervoer met speciale busjes in de regio.

Terwijl die busjes blijven rijden, is station Raalte voor miljoenen gerenoveerd. De renovatie is zo goed als klaar en het station is in een nieuw jasje gestoken.

Miljoenen voor een station dat niet voor iedereen werkt

Toch kunnen reizigers met een beperking het vernieuwde station amper gebruiken. Mensen met een beperking zeggen zich onvoldoende gehoord te voelen bij de renovatie.

De politiek in Raalte is in de basis blij met het vernieuwde station. Tegelijk klinkt er stevige kritiek op de toegankelijkheid van het station.

Wie er komt en wie er buiten blijft staan

Op papier investeren gemeente en regio in mobiliteit voor kwetsbare groepen. In de praktijk blijft een vernieuwd station voor precies die groep moeilijk bereikbaar.

De busjes van PlusOV moeten gaten dichten die bij het station ontstaan. Zo betaalt de belastingbetaler dubbel om mensen met een beperking op weg te helpen.

Bronnen

Is dit een nuttige geldbesteding?