In vogelvlucht

  • De overheid trekt dit jaar 23 miljoen euro uit voor VluchtelingenWerk, na een juridische subsidie-ruzie.
  • Het bedrag ligt nu fors boven de eerdere vaste 13 miljoen euro, ondanks aangekondigde bezuinigingen.
  • De 23 miljoen fungeert als dure tussenstap op weg naar een forse subsidieverlaging in de toekomst.

Subsidie heen en weer

VluchtelingenWerk Nederland krijgt dit jaar 23 miljoen euro subsidie uit de staatskas. Dat is minder dan de gevraagde 34 miljoen euro, maar meer dan de eerder beloofde 13 miljoen.

Jarenlang kreeg de organisatie standaard 13 miljoen euro per jaar. Daarbovenop kwam extra geld afhankelijk van het aantal asielzoekers, vorig jaar ongeveer 10 miljoen euro.

Politiek rem en gas

Minister Faber wilde dit jaar alleen nog de vaste 13 miljoen euro geven. De extra miljoenen zouden verdwijnen, terwijl het aantal asielzoekers juist meebepaalde hoeveel geld er vrijkwam.

In februari stak de rechter daar een stokje voor. Volgens de uitspraak mocht Faber de subsidie niet zomaar veranderen ten opzichte van eerdere jaren.

Terugdraaien met toekomstkorting

De nieuwe minister Van Weel draait de bezuiniging nu deels terug naar 23 miljoen euro. Daarmee schuift hij voor dit jaar een deel van de rekening weer richting belastingbetaler.

Voor 2026 staat de subsidie toch weer op 13 miljoen euro gepland. De tijdelijke meevaller voor VluchtelingenWerk is dus tegelijk een vooraankondiging van structurele krimp.

Tegelijk meldt NOS dat er al gesprekken lopen over een afbouwplan tussen het ministerie en VluchtelingenWerk. Vandaag gaat er dus nog 23 miljoen euro aan belastinggeld naartoe, terwijl achter de schermen wordt gewerkt aan minder.

Bronnen

Is dit een nuttige geldbesteding?