In vogelvlucht

  • Inwoners in Groningen en Noord-Drenthe kunnen vanaf 12 mei 2026 tot € 10.000 voor hun buurt aanvragen.
  • De overheid stopt de regeling niet, maar laat die onder een nieuwe naam en via een nieuw loket doorgaan.
  • Publiek geld blijft zo beschikbaar voor buurten die leuker, groener of gezelliger moeten worden.

Tot € 10.000 voor een leukere buurt

Vanaf 12 mei 2026 ligt in Groningen en Noord-Drenthe een nieuwe subsidie klaar. Via het Inwonersbudget Nij Begun kunnen inwoners tussen de € 1 en € 10.000 aanvragen voor een project in hun buurt.

Dat geld is bedoeld voor plannen die het leven in de wijk socialer, leuker, mooier, groener, gezelliger of beter maken. De activiteiten lopen uiteen, want de regeling kent volgens SNN veel verschillende mogelijkheden.

Voor en door inwoners, met een nieuw loket

De regeling richt zich op projecten voor en door inwoners. Dat klinkt klein en dichtbij, maar er zit wel publiek geld achter dat over veel soorten buurtideeën verdeeld raakt.

Nieuw is vooral de naam op de deur. Het Inwonersbudget Nij Begun volgt het Loket Leefbaarheid van Nationaal Programma Groningen op, schrijft SNN.

Het stokje schuift door

Met de nieuwe regeling schuift het stokje door naar de Sociale Agenda Nij Begun. De uitgave verdwijnt dus niet, maar verhuist naar een volgende organisatie en een volgend label.

Dat levert een bekend beeld op: dezelfde wens om buurten op te fleuren, via een nieuwe subsidieregeling. Voor inwoners in Groningen en Noord-Drenthe opent op 12 mei 2026 weer een loket, nu voor bedragen van € 1 tot € 10.000 per project.

Bronnen

Is dit een nuttige geldbesteding?